"Ν’ αγαπάς την ευθύνη, να λες εγώ, εγώ μονάχος μου θα σώσω τον κόσμο. Αν χαθεί, εγώ θα φταίω" Ν.Καζαντζάκης
Η πόλη μου ,το Ηράκλειο
Σάββατο 29 Σεπτεμβρίου 2012
Ώρα για πάτημα σταφυλιών!!
Αφού μέσα από ανάλογο εποπτικό υλικό μιλήσαμε για τον τρύγο και τα παράγωγά του ήρθε η ώρα να εμπλακούν και οι γονείς..Έτσι τους καλέσαμε να μας φέρουν από το σπίτι ότι είχε σχέση με τα σταφύλια..Αμέσως ενεργοποιήθηκαν ..και δείτε τα αποτελέσματα...σταφύλια διαφορετικά σε μέγεθος και σε χρώμα..έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να κάνουμε ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις αλλά να έρθουμε σε επαφή και με τα χρώματα!!
Συνέχεια είχε ο μούστος και η μουσταλευριά που ήταν καταπληκτική..δοκιμάσαμε όλοι..ήρθαμε σε επαφή με διαφορετικές γεύσεις..γλυκό...πολύ γλυκό..λίγο ξινό...
Δοκιμάσαμε γλυκό του κουταλιού,σταφίδες,μούστο,πετιμέζι...φάγαμε μουστοκούλουρα..Μυρίσαμε κρασί,ρακί..
Τα παιδιά ξετρελάθηκαν ..όλο δοκίμαζαν..τους άρεσαν όλα..γράψαμε και ταμπελίτσες και φτιάξαμε γωνιά με όλα τα παράγωγα του σταφυλιού!
Το μόνο που έμενε ήταν να μάθουμε πως γίνεται ο μούστος..το κρασί, η ρακί..πρώτα ρωτήσαμε τι γνώριζαν τα παιδιά..λίγα πράγματα..δείξαμε εικόνες με βαρέλια κρασί αλλά και φωτογραφίες από καζάνι..εξηγήσαμε τι ήταν το καζάνι και πως λειτουργεί...
΄Έτσι αφού μαζέψαμε πολλά σταφύλια είπαμε να τα πατήσουμε..είχαμε τρεις λεκάνες..στην μια έπλεναν τα πόδια τους ..έπειτα πατούσαν τα σταφύλια..και τέλος τα ξέπλεναν
Στο τέλος τον σουρώσαμε και τον βάλαμε σε μπουκάλι..Τα παιδιά παρατήρησαν ότι ενώ τα σταφύλια ήταν πολλά , ο μούστος ήταν πολύ λίγος!! Τον τοποθετήσαμε στην γωνιά με τα υπόλοιπα υλικά για να παρακολουθήσουμε την βράση!!
Όμως να μην φτιάξουμε και ένα σταφύλι;έτσι δώσαμε στα παιδιά χαρτονάκια, φελλό, κίτρινο και πράσινο χρώμα για να το σχεδίασουν!!
Στο διάλλειμα τα παιδιά προσπάθησαν να μιμηθούν με τα πλαστικά τούβλα "το πατητήρι"!Αφού σχημάτισαν περίπου ένα τετράγωνο μπήκαν μέσα και πατούσαν τα σταφύλια..."παιδιά πόσες πλευρές σχηματίσατε;"έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να μιλήσουμε για τα σχήματα και συγκεκριμένα για το τετράγωνο!έπειτα τους δώσαμε κομμάτια εφημερίδες,τις έκοψαν λουρίδες και σχημάτισαν ένα τετράγωνο όπου στην συνέχεια ζωγράφισαν μέσα σταφύλια!!
Διαβάσαμε το παραμύθι από τους Μύθους του Αισώπου "η αλεπού και τα σταφύλια",εξηγήσαμε τι σημαίνει η φράση "όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια" και την μιμηθήκαμε προσπαθώντας να φτάσουμε ψηλά για να κόψουμε σταφύλια..
Ακούσαμε το τραγούδι "τσιριτιρι τσιριτρο" και το τραγουδήσαμε...γράψαμε στον υπολογιστή τις λεξούλες που είχαμε φτιάξει και μάθαμε σύνθετες λέξεις όπως:μουστοκούλουρα,μουσταλευριά,γλυκόξινος,...
Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2012
"ΣΕΠΤΕΜΒΡΗΣ"ο τρυγητής
Με αφορμή το ημερολόγιό μας,βρήκαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε για τον μήνα Σεπτέμβριο,για τις αλλαγές στην φύση(εποπτικό υλικό με φωτογραφίες από το Φθινόπωρο και τις πρώτες μέρες στο σχολείο)
αλλά και για τις πολλές ονομασίες που του έχουν δώσει..τα παρατσούκλια..τρυγητής,γιατί αυτόν τον μήνα ξεκινάει στις περισσότερες περιοχές της χώρας μας ο τρύγος,
Σταυριάτης,γιατί στις 14 εορτάζεται από τους χριστιανούς η Ύψωση του Τίμιου Σταυρού, ως Ορτυκολόγος, λόγω της αφθονίας των ορτυκιών που αυτό το μήνα ετοιμάζονται ν’ αποδημήσουν, καθώς και με άλλες τοπικές ονομασίες όπως Πετμεζάς στην Ήπειρο.
Με την αφορμή αυτή αλλά και το ότι πολλά παιδιά κρατάνε σταφύλια για φαγητό,συζητήσαμε για το αμπέλι και τα σταφύλια και τους ζητήσαμε να φέρουν από το σπίτι ότι έχει σχέση με αυτά(άλλα είπαν ότι έχουν μούστο,άλλα έχουν μουσταλευριά,άλλα γλυκό σταφύλι...)
Εξηγήσαμε τι σημαίνει παρατσούκλια και είπαμε και εμείς κάποια που γνωρίζαμε!!
Στην συνέχεια διαβάσαμε το παραμύθι " τα παιδιά του Φθινοπώρου" και γνωρίσαμε κάποια χαρακτηριστικά του μέσα από τις σκανδαλιές του(σύννεφα,βροχή,σάκα στον ώμο με νερό,φύλλα φθινοπωρινά...)όπου τις μιμηθήκαμε και εμείς!!.
Διαβάσαμε το ποίημα
"Ο Σεπτέμβρης είναι αγόρι κι έχει ολόχρυσο καπέλο
και χρυσό το πανωφόρι.
Τα παπούτσια του είναι φύλλα, που έχουν πέσει απ΄ τα πλατάνια,
και τα μάγουλά του μήλα.
Σάκα κρατάει από νερό κι έχει μέσα τα βιβλία
από σύννεφο κι αφρό.
Με του ανέμου τα ποδάρια τρέχει δίχως να τον βλέπεις.
Στων βημάτων του τ΄ αχνάρια διαμαντάκια θε΄ να βρεις ,
σταγονίτσες, σταγονίτσες μιας ολόχρυσης βροχής.
Ο Σεπτέμβρης είναι αγόρι, κατεβαίνει από τα δάση,
κατεβαίνει από τα όρη.
Κι έρχεται για να χτυπήσει μια πελώρια καμπάνα,
το σχολείο να αρχινήσει.
Ο Σεπτέμβρης πάντα δες, έχει όλα τα παιδάκια ,
φίλους και συμμαθητές."
Το μοιράσαμε έπειτα στα παιδιά και έπρεπε να αναγνωρίσουν τις λέξεις με τον "Σεπτέμβρη" και να τις κυκλώσουν.Όποια παιδιά θέλανε στην συνέχεια τον ζωγράφισαν σύμφωνα με το ποίημα!!
Αργότερα τους δώσαμε γραμμένη την λέξη "ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ" με κεφαλαία γράμματα,την διαβάσαμε,φωνάξαμε τις φωνούλες μια μια και στη συνέχεια τους τη δώσαμε γραμμένη και στα πεζά!Για να τα δυσκολέψουμε λίγο κόψαμε και τις δύο λέξεις, τις ανακατέψαμε και τους ζητήσαμε να τις ξαναφτιάξουν και με πεζά και με κεφαλαία όπου τα κατάφεραν μια χαρά!
Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2012
"Η χιονάτη και οι 7 νάνοι"-Το ημερολόγιό μας!!
Ήρθε και η σειρά του ημερολογίου!!Δεν κρατήσαμε το περυσινό παρόλο που ήταν πολύ λειτουργικό γιατί θέλαμε να φτιάξουμε καινούριο μαζί με τα παιδιά..Βασιζόμενοι στο παλιό(ψαράκια σε βυθό),αρχίσαμε να λέμε τις μέρες της εβδομάδος και να τραγουδάμε το τραγούδι του Κρόκου"ο χορός των επτά"
"Η Δευτέρα με την Τρίτη
στης Τετάρτης παν το σπίτι
με την Πέμπτη κουβεντιάζουν
την Παρασκευή φωνάζουν.
Παίρνουνε και το Σάββατο
και τραβάνε παρακάτω
να κι η Κυριακή απ΄το πλάι
το μαντίλι τους πετάει.
Κι αρχινάνε ζωηρό
της βδομάδας τον χορό"
Πόσες μέρες έχει η εβδομάδα;...γνωρίζουμε κάτι(τραγούδι,παραμύθι..) που να έχει τον αριθμό "επτά";Ναι,η Χιονάτη και οι επτά νάνοι...έτσι ψάχνοντας στο διαδίκτυο βρήκα πανέμορφες φιγούρες από συνάδελφο, τις μεγένθυνα, τις πλαστικοποίησα και ήρθε η ώρα να βοηθήσουν και τα παιδιά..."που ζούσαν οι νάνοι, παιδιά"; "μα σε ένα δάσος"!
Δεν φτιάχτηκε φυσικά σε μια μέρα...αλλά δεν μας πείραζε..γιατί κάθε μέρα συμπληρώναμε και κάτι..αρχίσαμε λοιπόν να ζωγραφίζουμε με πολύ πάθος,το δάσος με τα ζωάκια του ,τα πουλάκια,το σπίτι των νάνων και συμπληρώσαμε με τις πλαστικοποιημένες φιγούρες οι οποίες δήλωναν τις μέρες,τον μήνα,την ημερομηνία και ότι άλλο δηλώνει ένα ημερολόγιο!
Τετάρτη 19 Σεπτεμβρίου 2012
Kατασκευή παρουσιολογίου
Οι πρώτες μέρες στο σχολείο πάντα είναι λίγο ζόρικες..τα παιδιά δεν γνωρίζουν τους χώρους και πρέπει από την αρχή να θέσουμε τους ανάλογους κανόνες τους οποίους τους γράφουμε μαζί....Πρέπει να μάθουμε και τα ονόματά μας!Τα γράψαμε και φτιάξαμε καρτελίτσες τις οποίες ανταλλάξαμε και προσπαθήσαμε να αναγνωρίσουμε....από ποιό γράμμα ξεκινά το κάθε όνομα,ποιές άλλες λεξούλες ξεκινούν με το ίδιο γράμμα,πόσες συλλαβές έχει το κάθε όνομα...στην συνέχεια τα τοποθετήσαμε κάτω όλα στο χαλί και έπρεπε κάθε παιδί να βρει το δικό του ...τα τοποθετήσαμε και στα καρεκλάκια με bluetack και παίξαμε τις μουσικές καρέκλες(το κάθε παιδί έπρεπε να βρει το καρεκλάκι που έγραφε το όνομά του)
Μετά είχε σειρά το παρουσιολόγιο!Είχα μερικές ιδέες και τις πρότεινα στα παιδιά..επέλεξαν το στρουμφομανιτάρι με τα στρουμφάκια..έτσι αρχίσαμε να το κατασκευάζουμε..βρήκα πρώτα απ΄΄ολα από το διαδίκτυο πολλές φιγούρες με όλα τα στρουμφάκια και τα παιδιά διάλεξαν το δικό τους!!
Βγάλαμε και τις ανάλογες φωτογραφίες, πλαστικοποιήσαμε τα ονόματα..
Σειρά είχε το μανιτάρι..το σχεδιάσαμε σε οντουλέ χαρτί ουράνιου τόξου,κόψαμε σε σχήμα τετράγωνου παραθυράκια και πόρτα και αρχίσαμε να κοΛλάμε και να το τελειοποιούμε!
Τα παιδιά το χάρηκαν πάρα πολύ και βιάζονταν να κολλήσει το καθένα το στρουμφάκι του!!
Αμέσως μετά βρήκαμε τα ονόματά μας και τα κολλήσαμε κάτω από την φωτογραφία μας!!
Τετάρτη 12 Σεπτεμβρίου 2012
Πρώτη μέρα στο σχολείο!!
Η πρώτη μέρα στο σχολείο μας κύλησε ομαλά χωρίς να λείπουν φυσικά οι γνωστοί αποχαιρετισμοί και ότι συνεπάγεται αυτό(λίγα κλάματα..λίγη αγκαλιά με τη Νηπ/γό..)
Τα παιδιά σαν χαμένα...(τα πιο πολλά ήρθαν από παιδικούς)...εξερευνούσαν την τάξη,τις γωνιές,τα παιχνίδια,εμάς...και τα περυσινά μας το ίδιο έκαναν..σα να ήταν η πρώτη τους φορά..αλλά και εμείς αισθανόμασταν το ίδιο..τόσα χρόνια υπηρεσία και φερόμαστε σαν πρωτάρες με το σχετικό άγχος!!
Αφού λοιπόν επεξεργάστηκαν τον χώρο ζήτησαν να ζωγραφίσουν...έγραψαν το όνομά τους όσα το ήξεραν και κρεμάσαμε την ζωγραφιά μας στον πίνακα!Αυτά που δεν ήθελαν δεν τα πιέσαμε..στη συνέχεια μαζευτήκαμε στην παρεούλα και εκμεταλλευόμενη την ζωγραφιά τους παίξαμε με μπάλα για να μάθουμε το όνομά μας..το 1ο παιδί πήρε την μπάλα σηκωνόταν λέγοντας το όνομά του, μας έβρισκε την ζωγραφιά του και μας την περιέγραφε ,και γράφαμε σε έναν πίνακα το νούμερό του και το όνομά του δίπλα έτσι ώστε γνώριζαν και σε ποια σειρά βρισκόταν(π.χ 1 Κωνσταντίνος..2 Μαρία..)Στη συνέχεια πετούσε την μπάλα σε άλλο παιδί..μέχρι που είπαν όλα τα παιδιά το όνομά τους!
Ένα άλλο παιχνίδι γνωριμίας που παίξαμε:τα παιδιά σηκώθηκαν και πιάστηκαν σε κύκλο.Πετούσε ένα παιδί την μπάλα σε άλλο,έμπαινε στην μέση του κύκλου και έπρεπε όλα τα υπόλοιπα παιδιά να θυμηθούν το όνομα του παιδιού να το φωνάξουν και να παίξουν σε παλαμάκια τις συλλαβές του ονόματος(π.χ ΜΑ-ΝΟΣ δύο συλλαβές).Στην συνέχεια το συγκεκριμένο παιδί έκανε μια κίνηση και έπρεπε τα υπόλοιπα να επαναλάβουν.
Στο τέλος χορέψαμε με ανάλογη μουσική,φουσκώσαμε μπαλόνια και σε ένα χαρτάκι ζωγράφισαν για την μαμά και για τον μπαμπά και το κάναμε δωράκι!
Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2012
Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου 2012
KAΛΗ ΧΡΟΝΙΑ
Σε λίγες μέρες ξεκινά η νέα σχολική χρονιά! Μια χρονιά με πολλές ιδιαιτερότητες αφού από το ξεκίνημά της ο αριθμός των παιδιών ξεπερνά κάθε προηγούμενο...όμως φροντίσαμε φέτος να μην μείνει κανένα προνήπιο σπίτι του αφού οι γονείς αδυνατούν να τα στείλουν στους παιδικούς σταθμούς!!...για του χρόνου βλέπουμε....
Εμείς... ανυπομονούμε να τα υποδεχτούμε...Ενόψει της οικονομικής κρίσης θα κάνουμε ότι μπορούμε για να μην επιβαρυνθούν οι γονείς οικονομικά ...παρά την μικρή χρηματοδότηση από τις σχολικές επιτροπές!
Ευχόμαστε σε όλους, καλή δύναμη και καλή σχολική χρονιά με υγεία!
Ευχόμαστε σε όλους, καλή δύναμη και καλή σχολική χρονιά με υγεία!
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)