Γνωριμία με την πόλη μου...

ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ



Με αφορμή το ημερολόγιό μας,βρήκαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε για τον μήνα Σεπτέμβριο,για τις αλλαγές στην φύση(εποπτικό υλικό με φωτογραφίες από το Φθινόπωρο και τις πρώτες μέρες στο σχολείο)
αλλά και για τις πολλές ονομασίες που του έχουν δώσει..τα παρατσούκλια..τρυγητής,γιατί αυτόν τον μήνα ξεκινάει στις περισσότερες περιοχές της χώρας μας ο τρύγος,
Σταυριάτης,γιατί στις 14 εορτάζεται από τους χριστιανούς η Ύψωση του Τίμιου Σταυρού, ως Ορτυκολόγος, λόγω της αφθονίας των ορτυκιών που αυτό το μήνα ετοιμάζονται ν’ αποδημήσουν, καθώς και με άλλες τοπικές ονομασίες όπως Πετμεζάς στην Ήπειρο. Με την αφορμή αυτή αλλά και το ότι πολλά παιδιά κρατάνε σταφύλια για φαγητό,συζητήσαμε για το αμπέλι και τα σταφύλια και τους ζητήσαμε να φέρουν από το σπίτι ότι έχει σχέση με αυτά(άλλα είπαν ότι έχουν μούστο,άλλα έχουν μουσταλευριά,άλλα γλυκό σταφύλι...) Εξηγήσαμε τι σημαίνει παρατσούκλια και είπαμε και εμείς κάποια που γνωρίζαμε!! Στην συνέχεια διαβάσαμε το παραμύθι " τα παιδιά του Φθινοπώρου" και γνωρίσαμε κάποια χαρακτηριστικά του μέσα από τις σκανδαλιές του(σύννεφα,βροχή,σάκα στον ώμο με νερό,φύλλα φθινοπωρινά...)όπου τις μιμηθήκαμε και εμείς!!. Διαβάσαμε το ποίημα "Ο Σεπτέμβρης είναι αγόρι κι έχει ολόχρυσο καπέλο και χρυσό το πανωφόρι. Τα παπούτσια του είναι φύλλα, που έχουν πέσει απ΄ τα πλατάνια, και τα μάγουλά του μήλα. Σάκα κρατάει από νερό κι έχει μέσα τα βιβλία από σύννεφο κι αφρό. Με του ανέμου τα ποδάρια τρέχει δίχως να τον βλέπεις. Στων βημάτων του τ΄ αχνάρια διαμαντάκια θε΄ να βρεις , σταγονίτσες, σταγονίτσες μιας ολόχρυσης βροχής.  Ο Σεπτέμβρης είναι αγόρι, κατεβαίνει από τα δάση, κατεβαίνει από τα όρη. Κι έρχεται για να χτυπήσει μια πελώρια καμπάνα, το σχολείο να αρχινήσει. Ο Σεπτέμβρης πάντα δες, έχει όλα τα παιδάκια , φίλους και συμμαθητές." Το μοιράσαμε έπειτα στα παιδιά και έπρεπε να αναγνωρίσουν τις λέξεις με τον "Σεπτέμβρη" και να τις κυκλώσουν.Όποια παιδιά θέλανε στην συνέχεια τον ζωγράφισαν σύμφωνα με το ποίημα!! Αργότερα τους δώσαμε γραμμένη την λέξη "ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ" με κεφαλαία γράμματα,την διαβάσαμε,φωνάξαμε τις φωνούλες μια μια και στη συνέχεια τους τη δώσαμε γραμμένη και στα πεζά!Για να τα δυσκολέψουμε λίγο κόψαμε και τις δύο λέξεις, τις ανακατέψαμε και τους ζητήσαμε να τις ξαναφτιάξουν και με πεζά και με κεφαλαία όπου τα κατάφεραν μια χαρά!


Αφού μέσα από ανάλογο εποπτικό υλικό μιλήσαμε για τον τρύγο και τα παράγωγά του ήρθε η ώρα να εμπλακούν και οι γονείς..Έτσι τους καλέσαμε να μας φέρουν από το σπίτι ότι είχε σχέση με τα σταφύλια..Αμέσως ενεργοποιήθηκαν ..και δείτε τα αποτελέσματα...σταφύλια διαφορετικά σε μέγεθος και σε χρώμα..έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να κάνουμε ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις αλλά να έρθουμε σε επαφή και με τα χρώματα!!
Συνέχεια είχε ο μούστος και η μουσταλευριά που ήταν καταπληκτική..δοκιμάσαμε όλοι..ήρθαμε σε επαφή με διαφορετικές γεύσεις..γλυκό...πολύ γλυκό..λίγο ξινό...
Δοκιμάσαμε γλυκό του κουταλιού,σταφίδες,μούστο,πετιμέζι...φάγαμε μουστοκούλουρα..Μυρίσαμε κρασί,ρακί..
Τα παιδιά ξετρελάθηκαν ..όλο δοκίμαζαν..τους άρεσαν όλα..γράψαμε και ταμπελίτσες και φτιάξαμε γωνιά με όλα τα παράγωγα του σταφυλιού!
Το μόνο που έμενε ήταν να μάθουμε πως γίνεται ο μούστος..το κρασί, η ρακί..πρώτα ρωτήσαμε τι γνώριζαν τα παιδιά..λίγα πράγματα..δείξαμε εικόνες με βαρέλια κρασί αλλά και φωτογραφίες από καζάνι..εξηγήσαμε τι ήταν το καζάνι και πως λειτουργεί...
΄Έτσι αφού μαζέψαμε πολλά σταφύλια είπαμε να τα πατήσουμε..είχαμε τρεις λεκάνες..στην μια έπλεναν τα πόδια τους ..έπειτα πατούσαν τα σταφύλια..και τέλος τα ξέπλεναν
Στο τέλος τον σουρώσαμε και τον βάλαμε σε μπουκάλι..Τα παιδιά παρατήρησαν ότι ενώ τα σταφύλια ήταν πολλά , ο μούστος ήταν πολύ λίγος!! Τον τοποθετήσαμε στην γωνιά με τα υπόλοιπα υλικά για να παρακολουθήσουμε την βράση!!
Όμως να μην φτιάξουμε και ένα σταφύλι;έτσι δώσαμε στα παιδιά χαρτονάκια, φελλό, κίτρινο και πράσινο χρώμα για να το σχεδίασουν!!
Στο διάλειμα τα παιδιά προσπάθησαν να μιμηθούν με τα πλαστικά τούβλα "το πατητήρι"!Αφού σχημάτισαν περίπου ένα τετράγωνο μπήκαν μέσα και πατούσαν τα σταφύλια..."παιδιά πόσες πλευρές σχηματίσατε;"έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να μιλήσουμε για τα σχήματα και συγκεκριμένα για το τετράγωνο!έπειτα τους δώσαμε κομμάτια εφημερίδες,τις έκοψαν λουρίδες και σχημάτισαν ένα τετράγωνο όπου στην συνέχεια ζωγράφισαν μέσα σταφύλια!! Διαβάσαμε το παραμύθι από τους Μύθους του Αισώπου "η αλεπού και τα σταφύλια",εξηγήσαμε τι σημαίνει η φράση "όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια" και την μιμηθήκαμε προσπαθώντας να φτάσουμε ψηλά για να κόψουμε σταφύλια.. Ακούσαμε το τραγούδι "τσιριτιρι τσιριτρο" και το τραγουδήσαμε...γράψαμε στον υπολογιστή τις λεξούλες που είχαμε φτιάξει και μάθαμε σύνθετες λέξεις όπως:μουστοκούλουρα,μουσταλευριά,γλυκόξινος,...

Ένα θέμα πολύ αγαπητό στα παιδιά....







Με αφορμή το Φθινόπωρο ήρθε η ώρα να γνωρίσουμε και το δεύτερο παιδί του!
Τον Οκτώβρη..που ξεκινά από το γράμμα Ο.."κυρία ...το Ο μοιάζει με ένα ρολόι,με κεφάλι,με τον κύκλο,με μπάλα,με κουμπιά,με γυαλιά,με μπαλόνια,με το 8,με κουλούρια,με ροδάκινα,με την γη,με φεγγάρι,με τα μάτια μας, με την ρόδα,με την μύτη του φιδιού μας του Χρήστου,με την ρόγα σταφυλιού,με τυρόπιτα στρογγυλή,με πίτα,με το καπάκι του μπουκαλιού, με βραχιόλι,με μήλο,με τιμόνι,,με στρογγυλή πέτρα,με κολοκύθα,με καρπόυζι,με τον ήλιο,με το στόμιο ενός κουβά...
Όλα αυτά και άλλα πολλά σκέφτηκαν τα παιδιά μόλις ρωτήσαμε με τι μοιάζει το γράμμα Ο!
Στην συνέχεια επεξεργαστήκαμε τα φύλλα που έφεραν τα παιδιά από την εξοχή..τα ομαδοποιήσαμε ανάλογα με το χρώμα,ανάλογα με το σχήμα,ανάλογα με το μέγεθος...κάποια τα τοποθετήσαμε σε ένα χαρτί ,σχεδιάσαμε γύρω το περίγραμμά τους και προσπαθήσαμε να καταλάβουμε με τι μοιάζουν..άλλα με παλάμη χεριού..άλλα με δάκρυ...άλλα με σταγόνες βροχής..άλλα με καρδιά ..με τρίγωνο..άλλα με βεντάλια...






Την επόμενη μέρα στην παρεούλα υπήρχε μια βαλιτσούλα...Κυρία τι είναι αυτό;







Για να δούμε τι έχει μέσα...όμως τα περυσινά μας παιδιά μας μαρτύρησαν....και πέρυσι είχαμε φέρει την βαλίτσα του Χειμώνα!!Λέτε να είναι η ίδια;Μα όχι φυσικά ...είπαν όλα...αφού έχουμε Φθινόπωρο θα έχει πράγματα που έχουν σχέση με αυτή την εποχή!Τι λέτε να έχει μέσα;....σχεδόν τα βρήκαν όλα...ομπρέλα,ζακέτα,σκιουράκι,καρύδια,φύλλα,φρούτα,ουράνιο τόξο...
Στην συνέχεια γράψαμε τι  ήταν το κάθε ένα πράγμα και το τοποθετήσαμε δίπλα του...Αργότερα Παίξαμε και ένα παιχνίδι παρατηρητικότητας...τα σκεπάσαμε με ένα πανί και αφαιρούσαμε κάποια...σχεδόν τα έβρισκαν..





Αφού συγκεντρώσαμε πολλά μήλα είχαμε μια καταπληκτική ιδέα...να τα κάνουμε μηλόπιτα....Βρήκαμε μια συνταγή, την διαβάσαμε, και μοιράσαμε τα υλικά ..θα την φτιάχναμε την επόμενη μέρα...και έτσι κι έγινε.... κανένας δεν ξέχασε τίποτα!!







Αφού γράψαμε την συνταγή στον πίνακα φωνάξαμε και τα παιδιά του άλλου τμήματος, τους τη διαβάσαμε και προβήκαμε στην εκτέλεση της συνταγής!






Ακούσαμε  τραγούδια...τραγουδήσαμε(μίλα μου για μήλα,πετροπέρδικα) ...χορέψαμε(μήλο μου κόκκινο)....Κάναμε πολλές μαθηματικές δραστηριότητες..φτιάξαμε το μετρήσαμε πόσα φρούτα έφεραν από κάθε είδος..ποιά ήταν περισσότερα..ποιά λιγότερα..κάναμε ομαδοποιήσεις,αντιστοιχίσεις,μάθαμε τα χρώματα που αντιστοιχούν στο κάθε φρούτο...δικό μας με στάμπα...
















 


Μια πορτοκαλιά,  μια αχλαδιά
μία κόκκινη μηλιά παρέα με την  όμορφη ροδιά και την μπανανιά
σ’ένα αμπέλι ζούσανε
και μαζί καρποφορούσανε!







Ήταν φίλοι αγαπημένοι
ώσπου ένα βράδυ
ερωτεύτηκε το πορτοκάλι
με το πράσινο αχλάδι.


Όμως στα κρυφά,
και το σταφύλι αγαπούσε
το αχλάδι
και γι’ αυτό καρδιοχτυπούσε!




Όταν έμαθε για το πορτοκάλι
νευρίασε πολύ
και αποφάσισε να αμυνθεί.

Μάζεψε τους φίλους του ένα βράδυ για να κλέψουν το αχλάδι!



Έτσι το άρπαξαν στα κρυφά
δίχως να το καταλάβει
το καημένο  πορτοκάλι!



Όταν κατάλαβε το πορτοκάλι
τι είχε συμβεί στο αχλάδι
αποφάσισε να τους βρει
και τους ακολούθησε στη στιγμή!



Όμως έκαναν το λάθος
να αφήσουνε πολλά ίχνη
το καμωμένο ρόδι
με το ζουμερό σταφύλι!




Όλους μαζί τους βρήκε
και τους ζήτησε εξηγήσεις
αφού ήταν φίλοι καρδιακοί
γιατί τον πρόδωσαν γιατί..









Ευθύς εξομολογήθηκε
και το σταφύλι την αγάπη του
για κείνη!




Και οι φίλοι συμφωνήσαν
το αχλάδι γυναίκα του θα πάρει
όποιος θα αντέξει
σε αγώνα δρόμου για να τρέξει!



Στο τρέξιμο
νίκησε φυσικά το πορτοκάλι
αφού με το σχήμα του
στο τέρμα έφτασε τροχάδη!






Έτσι τήρησαν την συμφωνία
το σταφύλι και η κομπανία
και το ζουμερό το πορτοκάλι
πήρε για γυναίκα το αχλάδι!!

Αλήθεια σας λέμε!!Σήμερα λόγω της παγκόσμιας ημέρας Διατροφής είχαμε σχεδιάσει με την συνεργασία μιας μητέρας μαθήτριας μας που είναι διαιτολόγος μια διαφορετική επίσκεψη στο σχολείο μας...Όμως να τα πάρουμε από την αρχή...ακούστε το σχέδιό μας!!...Βρήκαμε δύο πανιά σε χρώμα πορτοκαλί το ένα και σε μαύρο το άλλο...τα δώσαμε σε μια άλλη μαμά που είναι μοδίστρα και μας το έραψε φόρεμα...θα έκανε την εμφάνιση της η κυρά Διατροφή με αυτό το φόρεμα που όμως στην μια πλευρά κολλήσαμε εικόνες από υγιεινές τροφές και στην άλλη ανθυγιεινές ...φτιάξαμε και ένα καπέλλο με τον ίδιο τρόπο...τα δώσαμε στην μαμά-Διαιτολόγο και τα αφήσαμε πάνω της τα υπόλοιπα...η οποία τα κατάφερε καταπληκτικά...είχαμε απορία πως να εμφανιστεί και με τις δυο πλευρές αλλά βρήκε τον τρόπο....
Το πρωί μιλήσαμε στα παιδιά για την σημαντική αυτή ημέρα, για τις υγιεινές τροφές και για τις ανθυγιεινές αλλά γενικά συζητήσαμε και για την σπουδαιότητα της διατροφής σε όλους...κουβεντιάσαμε για πολλές χώρες και για πολλές κατηγορίες ανθρώπων που δεν έχουν όχι μόνο υγιεινή διατροφή αλλά ούτε καν την απαραίτητη σίτιση!!
"Κυρία μπορούμε να τους δώσουμε εμείς λίγο από το δικό μας!!"ήταν η πρότασή τους...
Τα προετοιμάσαμε ότι θα έχουμε μια επίσκεψη στο σχολείο μας αλλά δεν πέρασε από το μυαλό τους τίποτα τέτοιο!
Μέχρι να έρθει ωστόσο στο σχολείο μας η κυρά Διατροφή, κατασκευάσαμε μια μηλιά και με τις παλάμες μας σχεδιάσαμε τα μηλαράκια... κάθε παιδί-μήλο μας  έδινε και μια συμβουλή...-να τρώμε πολλά φρούτα-να πίνουμε πολύ νερό-να μην τρώμε γαριδάκια και κρουασάν-να πίνουμε φρέσκους χυμούς,να τρώμε λαχανικά και όσπρια-να πίνουμε πολύ γάλα......τα γράψαμε στον υπολογιστή και τα κολλήσαμε στην μηλιά.....
Φάγαμε το δεκατιανό μας, μαζευτήκαμε και τα δύο τμήματα σε μια τάξη και περιμέναμε...ακούγοντας ωστόσο από το INTERNET το τραγούδι "τόσο λάθος διατροφή"που τα ξετρέλανε...ήθελαν πάλι δραματοποίηση αλλά δεν προλαβαίναμε ...τους υποσχεθήκαμε αύριο...Σε λίγο μας χτύπησε την πόρτα...και η αγωνία ήταν μεγάλη...
"Γειά σας (εμφανίστηκε φορώντας το φόρεμα με τις δυό όψεις)....τι κάνετε;...πριν να ρωτήσει ποιά νομίζουν ότι είναι, πολύ ταραγμένη τους εξομολογήθηκε ότι τσακωνόταν λίγο πριν εμφανιστεί, η κοιλιά της(μπροστινό μέρος-υγιεινές τροφές) με την πλάτη της(ανθυγιεινές τροφές)για το ποιά μεριά έπρεπε να εμφανιστεί μπροστά στα παιδιά....φυσικά όλα απάντησαν την μεριά με τις υγιεινές τροφές αφού τις παρατήρησαν πρώτα και τις ονόμασαν..
Έπειτα της αλλάξαμε το όνομα και την είπαμε κυρά καλή Διατροφή ....μας έδωσε πολλές συμβουλές...μας ενημέρωσε ποιές τροφές μας κάνουν καλό, μας ψηλώνουν,μας δυναμώνουν ,μας κάνουν  γερούς και δυνατούς....μας μίλησε για τις πέντε κατηγορίες των τροφών τις μετρήσαμε και έπειτα τις ομαδοποιήσαμε με αντίστοιχα ομοιώματα τροφών!!
Κάναμε ασκησούλες  ρωτώντας ποιές υγιεινές τροφές αρχίζουν από διάφορα γράμματα όπως από Γ..γιαούρτι,γάλα..από Φ...φρούτα,φασόλια....κ.α
Όμως και εμείς την ρωτήσαμε διάφορα αινίγματα...έτσι για να την πιάσουμε αδιάβαστη...αλλά τα περισσότερα δεν αντέξαμε και τα μαρτυρήσαμε...
Στο τέλος μας είπε ότι μας είχε μια έκπληξη...αλλά τελικά ήταν πολλές..μας έκανε δώρο ένα γεμάτο καλάθι με φρούτα και λαχανικά(αληθινά)όπου θα τα δοκιμάσουμε αύριο...
Μας έκανε δώρο ένα παιδαγωγικό παιχνίδι για την προέλευση των τροφών...και ένα καταπληκτικό παραμύθι για την σωστή διατροφή με τίτλο"Μια φορά ήταν ...η κολοτούμπα".
Την ευχαριστήσαμε πολύ και της υποσχεθήκαμε ότι θα τηρήσουμε τις συμβουλές της και θα την ξανακαλέσουμε στο σχολείο μας!!
Με στάμπες από φρούτα αποφάσισαν τα παιδάκια μας να κατασκευάσουν ένα χρήσιμο σουπλά που θα το πάρουν σπίτι τους και θα τους θυμίζει το καλό που κάνουν στην υγεία μας τα φρούτα και άλλα θέλησαν να κόψουν φρούτα σε χρωματιστά χαρτιά και να τα κολλήσουν στο σουπλά!και αυτό πανέμορφο....Αυτή τη φορά ξαναθυμηθήκαμε τα χρώματα αλλά μάθαμε και για τις μίξεις χρωμάτων αφού χρειάστηκε να αναμίξουμε(λαχανί-πράσινο-πορτοκαλί)....όμως μας δόθηκε και η ευκαιρία να κατανοήσουμε τις έννοιες-ολόκληρο-μισό και να προβούμε στην μέτρηση των φρούτων του ενός σουπλά(με στάμπες) και του άλλου(με χαρτί) που είχε λιγότερα κομμάτια, να τα συγκρίνουμε και να βρούμε τα περισσότερα και τα λιγότερα!!
Aυτό που μένει είναι να το πλασικοποιήσουμε!!

Δεν υπάρχουν σχόλια: