Γνωριμία με την πόλη μου...

Δευτέρα, 26 Οκτωβρίου 2015

Η Εθνική μας επέτειο!

Στο ημερολόγιο του Οκτωβρίου έχουμε εντοπίσει από την αρχή  του μήνα την ημέρα της 28ης Οκτωβρίου όπου είναι γραμμένη η λέξη "ΟΧΙ". Αναρωτιόμαστε γιατί μπορεί να συμβαίνει αυτό και τα παιδιά συζητούν και κάνουν διάφορες υποθέσεις.
Αφού ζητήσαμε την βοήθεια των γονιών μέσω πληροφοριών επισημάναμε  ότι η 28η Οκτωβρίου είναι εθνική εορτή αναλύοντας τον όρο και τι σημαίνει.
Αποφασίσαμε να το επεξεργαστούμε διαθεματικά και να εμπλέξουμε όλες τις επιστήμες.
  • Ζητήσαμε να μας περιγράψουν από τις πληροφορίες που έφεραν από γιαγιάδες και παππούδες τι συνέβηκε εκείνη την εποχή και να πουν από που αντλούμε πληροφορίες στις μέρες μας και αν υπήρχαν μέσα επικοινωνίας εκείνη την εποχή.Τα παιδιά έκαναν υποθέσεις και μας βοήθησε σε αυτό η αναζήτηση στο Διαδίκτυο αφού είδαμε αρκετές εφημερίδες να κυκλοφορούν εκείνη την εποχή αλλά διαπιστώσαμε ότι και το ραδιόφωνο ήταν πηγή πληροφοριών.Σχολιάσαμε τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες,το χωρίς ήχο οπτικό υλικό,τις γελοιογραφίες(με τον Μουσολίνι και τον Xίτλερ....)


  • Είδαμε αρκετές φωτογραφίες αλλά και σχετικό βίντεο για την επιστράτευση...και σχολιάσαμε τι ρούχα φορούσαν,τις συνθήκες που αντιμετώπιζαν στα βουνά(χιόνι,κρύο,πείνα..).
  • ποιές εικόνες αναφέρονται στον πόλεμο και ποιες στην Ειρήνη;τι είναι αυτό που κάνει τους ανθρώπους να πολεμούν μεταξύ τους;Συζητήσαμε ποια είναι τα αποτελέσματα ενός πολέμου και ποια είναι τα αγαθά της Ειρήνης; Οι λαοί πως πρέπει να λύνουν τις διαφορές τους;
  • Διαβάσαμε μια καταπληκτική αντιπολεμική ιστορία, γραμμένη και εικονογραφημένη από τη βραβευμένη συγγραφέα και ζωγράφο Ανίτα Λόμπελ (στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Άγκυρα με πρώτη έκδοση το 2005). Το παραμύθι μας έρχεται από το… μακρινό 1967
    "Πρόκειται για τη συγκινητική ιστορία μιας μάνας που είχε ένα χωράφι με πατάτες και δυο γιους αγαπημένους. Τα δυο αδέρφια μεγάλωσαν και μια μέρα τράβηξαν ο ένας για το στρατό της ανατολής, ο άλλος για εκείνον της δύσης. Και από το πουθενά, βρέθηκαν να πολεμούν σε αντίπαλα στρατόπεδα, το μπλε και το κόκκινο.
    Το τρίτο “στρατόπεδο” ήταν εκείνο της μητέρας τους κι είχε άλλα όπλα. Εκείνη με μερικές πατάτες, την απέραντη αγάπη, τη σύνεση και την καλοσύνη της κατορθώνει να δώσει τέλος στον πόλεμο…"

  • Διαβάσαμε στην αρχή τον τίτλο του βιβλίου και ζητήσαμε από τα παιδιά να μας περιγράψουν "τι σχέση θα μπορούσαν να έχουν οι πατάτες με την υπόθεση του έργου...." Τους ζητήσαμε να σκεφτούν ένα λόγο που θα μπορούσε να ξεκινήσει ένας πόλεμος....πόσος σοβαρός τελικά είναι ένας λόγος ώστε να οδηγηθεί μια χώρα στην καταστροφή;
  • Εντοπίσαμε στο Ίντερνετ μέσω της περιήγησης Google Earth σε χάρτη, την Γερμανία και την Ιταλία και στην συνέχεια βρήκαμε στον χάρτη και στην υδρόγειο σφαίρα αυτές τις χώρες μαζί και την Ελλάδα,προβήκαμε σε  συγκρίσεις(αν είναι κοντά,μακριά..),τοποθετώντας και τις σημαίες τους.
  •  Ακούσαμε από το Youtube τραγούδια της εποχής και συγκεκριμένα από την Σοφία Βέμπο την τραγουδίστρια του Αγώνα. Μάθαμε για τους αρχηγούς της κάθε χώρας...και τους γνωρίσαμε μέσω φωτογραφιών.             
  •              ΜΕΤΑΞΑΣ                            ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ   ΧΙΤΛΕΡ                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
  • Διαλέξαμε ένα από αυτά και το τραγουδήσαμε....μα ποιο άλλο φυσικά; "Βάζει ο Ντούτσε την στολή του".Επίσης σχολιάσαμε  γιατί αναφέρει τους Ιταλούς Μακαρονάδες.



  • Παρακολουθήσαμε έργα Ελλήνων ζωγράφων με θέμα τον αγώνα και  περιγράψαμε τι συναισθήματα μας προκαλούν.Ποια συναισθήματα άραγε να είχαν οι στρατιώτες;Συζητήσαμε ποια εποχή απεικονίζονται αυτά τα έργα και τι χρώματα χρησιμοποίησε ο καλλιτέχνης. Πως καταλαβαίνουμε ότι πρόκειται για στρατιωτική σκηνή;

  • Γίναμε και εμείς ζωγράφοι...

  • Ζητήσαμε από τα παιδιά να παρατηρήσουν την ελληνική σημαία..ποια χρώματα έχει;πόσες γραμμές έχει;μάθαμε για το μπλε και το άσπρο χρώμα και ζωγραφίσαμε το σημαιάκι μας για να κάνουμε την δική μας παρέλαση....


  •  Στην συνέχεια γνωρίσαμε τις σημαίες της Γερμανίας και της Ιταλίας κάνοντας συγκρίσεις στο σύμβολο και στα χρώματα....γνωρίσαμε σημαίες και άλλων χωρών όπου τις ταξινομήσαμε με τα ίδια χρώματα...το ίδιο σχέδιο(σταυρός...αστέρι...)


  • Γράψαμε την λέξη ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ μετρώντας  τα γράμματα όπου τα αντιστοιχίσαμε στις γραμμές(εννέα) της σημαίας και γράψαμε το μεγάλο "ΟΧΙ" που είπε ο Ιωάννης Μεταξάς!



  •  Σχεδιάσαμε στον υπολογιστή σε πρόγραμμα ζωγραφικής το σχήμα που έχει η ελληνική σημαία(παραλληλόγραμμο) και ζωγραφίσαμε με τα σωστά χρώματα  τις γραμμές...


  • Μιμηθήκαμε σκηνές πολέμου και αυτοσχεδιάσαμε με τα παιδιά αναπαριστώντας στιγμιότυπα από τον πόλεμο και το πως μπορούμε με το σώμα μας να αναπαραστήσουμε σκηνές ανάλογες....
  • κουβαλάμε στους ώμους μας τον εξοπλισμό μας που είναι βαρύς
  • τρέχουμε να κρυφτούμε όταν ακούμε πυροβολισμούς
  • σερνόμαστε στη γη για να περάσουμε κάτω από τα συρματοπλέγματα
  • τρέχουμε να κρυφτούμε γιατί πέφτουν βόμβες από τα αεροπλάνα
  • περπατάμε στις μύτες των ποδιών μας με το όπλο στον ώμο για να περάσουμε ένα ποτάμι
  • περπατάμε με ρυθμό.
  • Παρακολουθήσαμε σχετικό βιντεάκι και ζητήσαμε από τα παιδιά να το σχολιάσουν μαζί με τους γονείς τους...
Φτιάξαμε το γαϊτανάκι της Ειρήνης. Κάθε κορδέλα διαφορετικού χρώματος συμβολίζει και μια χώρα και το πλέξιμο την ΕΙΡΗΝΗ μεταξύ των λαών και τις καλές σχέσεις που πρέπει να έχουν μεταξύ τους.

Ζωγραφίσαμε ένα τοπίο όπου μπορούμε να φανταστούμε σκηνές πολέμου ...στην συνέχεια το δημιουργήσαμε ηλεκτρονικό!!
Σχεδιάσαμε την "Ειρήνη" και την ζωγραφίσαμε ....με πολύ ζωντανά και χαρούμενα χρώματα,στολίζοντας τα μαλλιά της με λουλούδια και κρατώντας στο ένα χέρι το περιστέρι της Ειρήνης και στο άλλο το σήμα της.

Κλείνουμε αυτό το πολύ ενδιαφέρον θέμα με κατάθεση στεφάνου από τα νήπια μας στο Ηρώο και ένα μικρό ποιηματάκι που το συνθέσαμε με τα παιδιά για τους ήρωές μας!

 και με την κουκλοθεατρική παράσταση με θέμα: "Ειρήνη του Αριστοφάνη"











Σάββατο, 17 Οκτωβρίου 2015

"Τόσο λάθος διατροφή"

                                   
                                       6 OKTΩΒΡΙΟΥ-ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Με αφορμή αυτή την ημέρα ακούσαμε το παρακάτω τραγούδι και συζητήσαμε για τις υγιεινές τροφές και γι'αυτές που δεν είναι πολύ υγιεινές.....


Η ντομάτα και τ' αγγούρι                  Και το γάλα φοβερό,                    
στο στομάχι μου τ' αχούρι               ψάχνει χώρο και αυτό,                
τι να πρωτο-καθαρίσουν ,                μα δε βρίσκει απ' τ' αλάτι                
από πού λοιπόν ν' αρχίσουν            και ας έχει φέρει χάρτη               
τόση ζάχαρη γιομάτο                       ούτε μία σπιθαμή      
και αλάτι ως τον πάτο.                     στην κοιλιά μας καθαρή.   
                                                                
Τόσο λάθος διατροφή; 
Φέρτε σκούπες φτερωτές μαρουλόβεργες και βλίτα
και φωνάξτε στην προβλήτα όλες τις καλές τροφές.

Σύκα, μήλα, πορτοκάλια και σταφύλια και τ' αχλάδια
κι όλα τα λαχανικά, πριν να είναι πια αργά,
πάρτε, πάρτε μακριά τ' αλμυρά και τα γλυκά.

Σοκολάτα μου γλυκιά! Αχ πώς λιώνεις,
πώς ζυγώνεις ,μου λιγώνεις την καρδιά.

Γαριδάκια, πακοτίνια,μπισκοτάκια και κριτσίνια
κολυμπάτε μες στ' αλάτι και μου κλείνετε το μάτι.
Πώς να πάω στο κρεβάτι;

Τα παιδιά ανέφεραν ότι η υγιεινή διατροφή, μας προσφέρει.....

 Έπειτα διαχωρίσαμε από περιοδικά τις τροφές ....

και παρακολουθήσαμε το σχετικό βιντεάκι....με την πυραμίδα υγιεινής διατροφής!
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM102/524/3459,14002/extras/mtpc_d02-food-pyramid/index.html
Ήδη είχαμε προετοιμαστεί αρκετά τις προηγούμενες μέρες αφού το θέμα που επεξεργαζόμασταν ήταν ένα φρούτο φθινοπωρινό...το σταφύλι...και τα παράγωγά του!!
Οι δραστηριότητες μας...
Η γωνιά μας αφού συλλέξαμε υλικό με την βοήθεια των γονιών.
Επαφή με προφορικό και γραπτό λόγο αφού παίξαμε με τις λέξεις που έχουν σχέση με το σταφύλι-συλλαβές-φωνήματα-πρώτο γράμμα-τελευταίο γράμμα-ομοιοκαταληξία...
ΜΟΥΣΤΑΛΕΥΡΙΑ   ΜΟΥΣΤΟΣ   ΠΕΤΙΜΕΖΙ  ΜΟΥΣΤΟΚΟΥΛΟΥΡΑ  ΑΜΠΕΛI    ΣΤΑΦΥΛΙΑ ΣΤΑΦΙΔΕΣ    ΓΛΥΚΟ ΣΤΑΦΥΛI     ΚΡΑΣΙ        ΡΑΚΙ
Επαφή με μαθηματικές έννοιες αφού μετρήσαμε όλα τα προϊόντα και τα κατηγοριοποιήσαμε....
 Γνωριμία με τις αισθήσεις μας αφού μυρίσαμε (το μούστο,το κρασί,τη ρακί)...δοκιμάσαμε(μουστοκούλουρα με σταφίδες,πετιμέζι,γλυκό σταφύλι,σταφίδες,σταφύλια,πίτα από μούστο) και ...τα αγγίξαμε(σταφύλια-μαλακά,σταφίδες-ξερές...)
 Επαφή με τα εικαστικά...κατασκευάζοντας την πρώτη μας ομαδική..."το  αμπέλι"!
Γνωριμία με φυσικές επιστήμες και με τον κόσμο των πειραμάτων παρατηρώντας πως από ένα πατητήρι τρέχει.... ο μούστος(σε ένα ποτήρι με τρύπα),αλλά και ο μούστος πως γίνεται κρασί(σε μπουκάλι παρατηρούσαμε κάθε μέρα την ζύμωση που συνέβαινε).

 

Επαφή με την τεχνολογία αφού παρακολουθήσαμε την διαδικασία με τον τρύγο και το πάτημα των σταφυλιών...
Και επειδή τα παιδιά πολλές έννοιες  τις κατανοούν με βιωματικό τρόπο αποφασίσαμε να πατήσουμε  και εμείς....η χαρά τους ήταν απερίγραπτη γι'αυτή την διαδικασία!!


Η εμπειρία τους με ζωγραφιά....
Επαφή με την θεατρική τέχνη αφού μιμηθήκαμε την αλεπού που προσπαθούσε να πιάσει τα σταφύλια-Μύθος Αισώπου "η αλεπού και τα σταφύλια"(τα παιδιά κρατώντας κλήματα με σταφύλια προσπαθούσαν να τα σηκώνουν πολύ ψηλά ώστε να μην τα πιάνει η αλεπού...) συζητώντας το δίδαγμα που θέλει να μας μεταδώσει ο μύθος αυτός("όσα δε φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια").
Στην συνέχεια το ζωγραφίσαμε(κατανοώντας την έννοια "ψηλά-χαμηλά").

... τραγουδήσαμε το τραγούδι "τσιριτρό΄" από το youtube..


              Και λόγω της παγκόσμιας ημέρας διατροφής αφήσαμε το καλύτερο για το τέλος......με την βοήθεια  μαμάδων μας....της κ.Στέλλας,της κ.Νεκταρίας και της κ.Παρασκευής,(τις ευχαριστούμε ιδιαίτερα), ζυμώσαμε μουστοκούλουρα συνοδεύοντάς τα με ένα ποτήρι χυμό πορτοκάλι όπου στύψαμε στο σχολείο μας με τα πορτοκάλια που έφερε το κάθε παιδί!!
 Και μια μικρή επιβράβευση σε όλα τα παιδιά για να προσπαθούν καθημερινά να τρώνε υγιεινά.....