Γνωριμία με την πόλη μου...

Σάββατο, 22 Μαρτίου 2014

Η Επανάσταση του 1821


Αφού είχαμε διαβάσει τον μύθο με τα κατορθώματα του Ηρακλή  ξεκινήσαμε το θέμα με την 25η Μαρτίου συζητώντας για τους ήρωες!
Στην ερώτηση τι θεωρούν "ήρωες" απάντησαν:"αυτοί που σκοτώνουν",αυτοί που βοηθούν τους φτωχούς παίρνοντας τα χρήματα από τους πλούσιους",αυτοί που μπορούν και πετάνε",αυτοί που φοράνε στολή με κάπα και καπέλο και μάσκα"," αυτοί που τιμωρούν τους κακούς", "αυτοί που βοηθάνε στις δύσκολες στιγμές",αυτοί που βοηθάνε στις πυρκαγιές"....και στην ερώτηση ποιοί είναι αυτοί: "ο Βatman,o Spiderman,o Kaptain hook,η Βarbie,o Ποπάυ,τα Χελωνονιντσάκια,ο Ιπτάμενος σκύλος...."
...Παρατηρήσαμε ότι δεν έκαναν καμιά αναφορά για τους πραγματικούς ήρωές μας!
Έτσι ζητήσαμε να ψάξουν μαζί με τους γονείς τους για τους ήρωες που πολέμησαν για την πατρίδα μας, ... την επόμενη μέρα αρχίσαμε να διαβάζουμε και να μετράμε....Κολοκοτρώνης,Μιαούλης,Καραϊσκάκης,Κανάρης,Παπαφλέσσας,Αθανάσιος Διάκος,Μακρυγιάννης...αλλά μάθαμε και για τις γυναίκες ηρωϊδες...Μπουμπουλίνα,Μαντώ Μαυρογένους...οι Σουλιώτισσες...

Αναρωτηθήκαμε που αλλού  συναντούμε αυτές τις μορφές ....(χρήματα,γραμματόσημα..)
Τα εκτυπώσαμε και σχολιάσαμε το κάθε χαρτονόμισμα...κάνοντας υποθέσεις!


Τα πλαστικοποιήσαμε και προβήκαμε σε ταξινομήσεις και αντιστοιχίσεις!
Σχολιάσαμε  πίνακες ζωγραφικής που αναπαριστούν τους αγώνες των Ελλήνων ενάντια στους Τούρκους και ζωγραφίσαμε τον δικό μας πίνακα!


Είδαμε βίντεο στο ΙΝΤΕΡΝΕΤ με σκηνές από την επανάσταση του '21
 Συζητήσαμε για τον όρο "σκλαβιά" , το αντίθετο του ,την "ελευθερία"...  για το σύνθημα των Ελλήνων "ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Ή ΘΑΝΑΝΤΟΣ"και θυμηθήκαμε ότι το είχαμε συναντήσει την 28 Οκτωβρίου στην ελληνική μας σημαία με τις εννέα γραμμές να αντιστοιχούν στις λέξεις αυτές!!
Συζητήσαμε για το σχήμα της και προσπαθήσαμε να το σχηματίσουμε μόνοι μας κάνοντας υποθέσεις!


 

Παίξαμε αρκετά παιχνίδια λεκτικά αλλά και ψυχοκινητικά με στόχο να σχηματίσουν όσο πιο γρήγορα μπορούν τις αντίστοιχες λέξεις!



Επεξεργαστήκαμε τις φράσεις "ή ταν ή επί τας","καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή"και μάθαμε για την ηρωική πράξη των Σουλιωτών ακούγοντας το τραγούδι
Έπειτα ζωγραφίσαμε τον χορό του Ζαλόγγου...

                                      
Μέσα από το διαδίκτυο γνωρίσαμε τις ηρωϊκές πράξεις του Καραϊσκάκη,Αθανάσιου Διάκου...του Κανάρη και του Μιαούλη...και τις πυρπολήσεις του τούρκικου στόλου.Κατασκευάσαμε τα δικά μας ελληνικά καράβια αναρτώντας και την σημαία μας...
"Κυρία ποια είναι η σημαία των Τούρκων";την γνωρίσαμε ...και κάναμε συγκρίσεις με την δική μας!

Κατασκευάσαμε το δικό μας σημαιάκι και παρελάσαμε ...καταθέσαμε και στεφάνι δάφνινο που φτιάξαμε στο σχολείο μας!


                          Υψώσαμε την ελληνική μας σημαία απαγγέλοντας τον εθνικό μας ύμνο!
Γράψαμε τα ονόματα των ηρώων στον υπολογιστή και κάναμε ταξινόμηση με το ίδιο αρχικό γράμμα και με το τελευταίο...
ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ    ΜΙΑΟΥΛΗΣ  ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΙΑΚΟΣ   ΜΑΥΡΟΚΟΡΔΑΤΟΣ 
  ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΓΕΡΜΑΝΟΣ     ΚΑΝΑΡΗΣ
ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ  ΜΑΥΡΟΜΙΧΑΛΗΣ   ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ   ΥΨΗΛΑΝΤΗΣ

ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ   ΜΑΝΤΩ ΜΑΥΡΟΓΕΝΟΥΣ

Παρατηρήσαμε την στολή των Ελλήνων ..
  
φορούσαν φουστανέλες με τσαρούχια και φέσι και συζητήσαμε για τον όρο "τσολιά" η οποία προέρχεται από την Τούρκικη λέξη “cul”=τσόλι(το) ουσ. φθαρμένο χαλί ή ρούχο | (μτφ. για πρόσ. ως προσβλητικός χαρακτηρισμός)βρωμιάρης, κουρελής, τιποτένιος, πρόστυχος (είναι ο περιπαικτικός χαρακτηρισμός των Τούρκων, προς τους Έλληνες πολεμιστές, με σκοπό να υποβιβάσουν την αξία της καθαρότητος και εντιμότητάς τους.

Περιηγηθήκαμε στο Μουσείο του Βρέλλη (με τα κέρινα ομοιώματα) στο Ιnternet και σχολιάσαμε τις φρικιαστικές σκηνές....
Αναρωτηθήκαμε για το κρυφό σχολείο...
πως έβλεπαν στα σκοτεινά..με τι έγραφαν...ποιος τους έκανε μάθημα και στην συνέχεια συγκρίναμε με το δικό μας σχολείο(τι δεν είχαν και τι έχουμε παραπάνω εμείς!)έπειτα ζωγραφίσαμε αυτά που τους έλειπαν αλλά και το κρυφό σχολείο όπως το φαντάζονταν!

Διαβάσαμε  την "Ειρήνη" του Αριστοφάνη ..ένα καταπληκτικό βιβλίο που προσεγγίζει με πολύ ωραίο τρόπο τις έννοιες "ΕΙΡΗΝΗ και ΠΟΛΕΜΟΣ"


"Ο Πόλεμος έχει πιάσει την Ειρήνη και την έχει κλείσει σε μια σπηλιά ενός βουνού. Τοποθέτησε, μάλιστα, μπροστά στην είσοδο της σπηλιάς, ένα μεγάλο βράχο κι έτσι η Ειρήνη δεν μπορεί να βγει και να είναι μαζί με τους ανθρώπους. Το αποτέλεσμα: ο πόλεμος είναι ο κύριος και αφέντης όλης της γης! Οι άνθρωποι πολεμούν συνεχώς. Οι πόλεις-κράτη της Ελλάδας χτυπιούνται μεταξύ τους ασταμάτητα και κάθε προσπάθεια για ειρήνη είναι χαμένη, αφού η Ειρήνη είναι αιχμάλωτη του πολέμου. Οι άντρες έχουν παρατήσει τα σπίτια τους, τις οικογένειες και τις δουλειές τους και τρέχουν στις μάχες. Η γη είναι εγκαταλελειμμένη, αφού δεν υπάρχει κανείς να την καλλιεργήσει. Τα χωράφια, τα κτήματα, τα αμπέλια και τα περιβόλια όλα χέρσωσαν και οι σοδειές καταστρέφονται.


Ο Τρυγαίος είναι ένας αμπελουργός, που απελπισμένος από την κατάντια των αμπελιών του, αποφασίζει να πάει και να ελευθερώσει την Ειρήνη. Ετοιμάζεται για το μεγάλο ταξίδι του και ξεκινά. Φεύγει πετώντας πάνω σ' ένα τεράστιο σκαθάρι. Πηγαίνει πρώτα ψηλά στον Όλυμπο για να ζητήσει τη βοήθεια των δώδεκα θεών. Εκεί συναντά τον θεό Ερμή και του ζητάει να ελευθερώσουν μαζί την Ειρήνη. Ο Ερμής του λέει ότι οι θεοί δεν ενδιαφέρονται καθόλου για την Ειρήνη. Ο Δίας μάλιστα δήλωσε ότι όποιος την ελευθερώσει θα θανατωθεί. Ο Τρυγαίος τότε τάζει δώρα στον Ερμή και του ζητάει να τον βοηθήσει κρυφά γιατί η γη και οι άνθρωποι καταστρέφονται από τον πόλεμο. 

Ο Πόλεμος παρουσιάζεται φοβερός και τρομερός! Έχει μαζέψει μέσα σ' ένα τεράστιο γουδί όλες τις πόλεις-κράτη της Ελλάδας και τις κοπανάει με το γουδοχέρι για να τις λιώσει. Ο Τρυγαίος πρέπει να προλάβει το κακό προτού να είναι πολύ αργά …

Τελικά ο Τρυγαίος καταφέρνει με κόπο να ελευθερώσει την Ειρήνη! Την βγάζει μέσα από το βράχο μαζί με την Οπώρα και τη Θεωρία. (Η Οπώρα ήταν η προσωποποίηση της πλούσιας καρποφόρας γης και της συγκομιδής των αγαθών και η Θεωρία ήταν η προσωποποίηση των επίσημων αποστολών σε γιορτές φιλικών πόλεων). Όλοι καλωσορίζουν με ενθουσιασμό την Ειρήνη όμως αυτή σωπαίνει και δεν μιλά σε κανέναν. Όλοι απορούν και αναρωτιούνται γιατί κρατάει τέτοια στάση αντί να χαίρεται και να πανηγυρίζει που ελευθερώθηκε.

Τότε η Ειρήνη εξομολογείται στον Ερμή ότι είναι πολύ πικραμένη με τους ανθρώπους. Οι άνθρωποι δεν της δίνουν καθόλου αξία και την παραμελούν. Έχουν το μυαλό τους στον πόλεμο και δεν ενδιαφέρονται για τα αγαθά της ειρήνης. Αντίθετα κάποιοι πλουτίζουν από τον πόλεμο (οπλοπώλες) και δεν νοιάζονται για τίποτε άλλο παρά μόνο για τα κέρδη τους. Γι αυτό κι αυτή τους έχει θυμώσει. Τότε ο Τρυγαίος παρακαλεί την Ειρήνη να συγχωρέσει τους άμυαλους ανθρώπους και να τους δώσει άλλη μια ευκαιρία να συμμορφωθούν. Η Ειρήνη δέχεται κι όλοι μαζί κατεβαίνουν στη γη.

Ο Τρυγαίος μιλά στους ανθρώπους και τους διηγείται όλα όσα έγιναν. Τους μαλώνει για την απαίσια συμπεριφορά τους προς την Ειρήνη. Τους ζητά να συνέλθουν γιατί η καταστροφές του πολέμου έφτασαν στο χειρότερο βαθμό. Οι άνθρωποι δυστυχισμένοι, ταλαιπωρημένοι και κατεστραμμένοι από τον φοβερό πόλεμο παρακαλούν την Ειρήνη να γυρίσει κοντά τους. Την ικετεύουν και τελικά την πείθουν.

Έτσι όλοι είναι ευτυχισμένοι με την επιστροφή της Ειρήνης στη γη και στους ανθρώπους. Ο Τρυγαίος παντρεύεται την Οπώρα και η Θεωρία γυρίζει πίσω στη Βουλή. Όλοι μαζί χαρούμενοι, γλεντούν τρώγοντας και τραγουδώντας."




Δεν υπάρχουν σχόλια: