Γνωριμία με την πόλη μου...

Πέμπτη, 28 Φεβρουαρίου 2013

Άσκηση και υγεία

"Τρέχω κι η καρδούλα μου γρήγορα χτυπά κοιμάμαι κι η καρδούλα μου αργά αργά χτυπά!" Αυτές είναι μερικές απ΄τις ασκήσεις γυμναστικής αλλά και κάποια από τα παιχνίδια αναπνοής και χαλάρωσης που μας έδειξε η κ.Μαρίνα Φιολιτάκη-γυμνάστρια, στο χώρο του Δημοτικού σχολείου που μεταφερθήκαμε για να κατανοήσουμε ότι για ένα γερό σώμα και υγιές μας είναι απαραίτητη και η άσκηση.
Με το τρέξιμο και το κυνηγητό καταλάβαμε ότι οι παλμοί της καρδιάς μας χτυπάνε πιο γρήγορα ενώ με ασκήσεις χαλάρωσης γίνονται πιο αργοί!
Η γυμνάστρια μας έδωσε και αρκετές χρήσιμες συμβουλές για την την διατροφή μας..να πίνουμε πολύ γάλα,να τρώμε πολλά φρούτα και λαχανικά,να τρώμε ψάρι και κρέας και να αποφεύγουμε λίπος, τηγανητά και γλυκά! Παίξαμε το παιχνίδι "αλεπού αλεπού τι ώρα είναι;"και συνδυάσαμε και μαθηματικές έννοιες αφού μπήκαμε στην διαδικασία να μετράμε τα βήματά μας πάνω, κάτω ,δεξιά ,αριστερά!
 Όμως το πιο σημαντικό που μάθαμε είναι ότι με την άσκηση εκτός από τα πνευμόνια λειτουργεί και η καρδιά μας καλύτερα! Έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να μάθουμε τι είναι η καρδιά και πώς λειτουργεί..αφού την είδαμε σε βιβλία και σε εικόνες βγάλαμε το συμπέρασμα ότι μοιάζει σαν μια γροθιά και έχει κόκκινο χρώμα αφού κυκλοφορεί εκεί το αίμα!
Όλο αυτό το σύστημα μάθαμε ότι λέγεται κυκλοφοριακό γιατί κυκλοφορεί το αίμα σε όλο το σώμα μας και μας είναι πολύτιμο!! Όμως για να το κατανοήσουμε καλύτερα καλέσαμε τον εθελοντικό σύλλογο αιμοδοσίας "τον Αιματοκρίτη",με μια γιατρό! Αφού μας συζήτησαν για την χρησιμότητα του αίματος στον οργανισμό μας ,μας είπαν επίσης ότι πολλοί άνθρωποι  έχουν ανάγκη από αίμα!
Έπαιξαν παιχνίδι με τα παιδιά χωρίζοντάς τα σε ομάδες-ερυθρών,λευκών και αιμοπετάλιων και συζητώντας για την χρησιμότητά τους...η μια ομάδα-ερυθρά- έπρεπε να θυμάται ότι κουβαλάνε το οξυγόνο, η άλλη- λευκά-διώχνουν τα μικρόβια και η τρίτη-τα αιμοπετάλια-βοηθάνε να σταματήσει το άιμα! 
Έπειτα μιμηθήκαμε τις ομάδες!



Μιμηθήκαμε το επάγγελμα του μικροβιολόγου...παίρνοντας αίμα και εξετάζοντάς το στο μικροσκόπιο!!


Πήραμε τα αληθινά ακουστικά για να παρακολουθήσουμε τους χτύπους της καρδιάς!
 Συμπληρώσαμε τον ανθρωπάκο μας με τις φλέβες και τις αρτηρίες!

                                           


Βρήκαμε λέξεις από το γράμμα Αι και μάθαμε ότι υπάρχει και άλλο Ε

 Συζητήσαμε ότι τελικά για να μην αρρωσταίνουμε πρέπει:
 φτιάξαμε το δικό μας κυκλοφοριακό σύστημα!

 Φτιάξαμε ένα ποιηματάκι......
Παίξαμε σύμφωνα με το ποιηματάκι....παιχνίδα χαλάρωσης!!


Παίξαμε το παιχνίδι με την "τυφλόμυγα" και συζητήσαμε έπειτα πως αισθάνθηκαν που δεν μπορούσαν να δουν...φυσικά δεν τους άρεσε και άρχισαν να κάνουν διάφορες ερωτήσεις για τα άτομα που δεν βλέπουν,δεν ακούν ..ή είναι παράλυτα.Αναφέραμε ότι υπάρχουν πολλά άτομα με ιδιαιτερότητες που πρέπει να τις σεβόμαστε και να τα βοηθάμε αυτά τα άτομα!



  Έτσι συζητήσαμε για τις αισθήσεις και μάθαμε ότι είναι πέντε! Αφού τις ονομάσαμε, τις ζωγραφίσαμε και γράψαμε δίπλα την ονομασία τους!



 Στην συνέχεια παίξαμε με τις αισθήσεις...με την γεύση δοκιμάσαμε ..(αλάτι,ζάχαρη,λεμόνι,πορτοκάλι)αλμυρό,γλυκό,ξινό,γλυκό,
με την όσφρηση μυρίσαμε κρασί,ξύδι,λεμόνι,αμυγδαλιά...
με την αφή..αγγίξαμε μέσα σε σακούλι διάφορα αντικείμενα και έπρεπε να τα βρούμε(σκληρό,μαλακό,αιχμηρό..)
με την ακοή προσπαθήσαμε να βρούμε τους ήχους από μακριά και να τους αναγνωρίσουμε(μουσικά όργανα,φωνές παιδιών,ζώων).Κλείναμε τα μάτια σε ένα παιδί και κάποιο άλλο το πλησίαζε και του μιλούσε και έπρεπε να το αναγνωρίσει από την φωνή του!



Μιμηθήκαμε τους τυφλούς αλλά και αυτούς που δεν μπορούν να κινήσουν κάποια μέλη του σώματός τους!Ζωγραφίσαμε με το πινέλο στο στόμα και είδαμε ότι είναι τρομερά δύσκολο





Τετάρτη, 27 Φεβρουαρίου 2013

Το πρώτο μας βραβείο!

Με μεγάλη έκπληξη και ιδιαίτερη χαρά λάβαμε το πρώτο μας βραβείο που μας έστειλε η Τάνια, συνάδελφος με το εξαιρετικό blog "taniamanesi-kourou.blogspot.gr".
Αγαπητή Τάνια σε ευχαριστούμε πολύ!!

«Διαταραχές του Προφορικού και του Γραπτού Λόγου.-Διαχείριση ορίων-Σχολικός εκφοβισμός


«Διαταραχές του Προφορικού και του Γραπτού Λόγου.
Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν περισσότερο
τα παιδιά τους;»

    

     
     Tα Νηπ/γεία  και το 1ο Δημοτικό Σχολείο Αγίας Μαρίνας σε συνεργασία με τους Συλλόγους Γονέων & Κηδεμόνων των Νηπ/γείων και του 1ου Δημ.Σχολείου Αγ.Μαρίνας συνδιοργανώνουν μία πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία για γονείς αλλά και εκπαιδευτικούς που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 27  Φεβρουαρίου 2013 και ώρα 18:00, από την λογοπαθολόγο και συγγραφέα παιδικών βιβλίων 
Μαρία  Ρουσοχατζάκη και την Παπαδάτου Φωτεινή –ψυχολόγο, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του 1ου Δημοτικού  Σχολείου Αγ. Μαρίνας .
Η κ.Ρουσοχατζάκη θα συζητήσει για την πρόσληψη, αποκωδικοποίηση, αφομοίωση και αναμετάδοση της μάθησης όπως πραγματοποιείται στα παιδιά προφορικά και γραπτά.
Η  κ.Παπαδάτου θα ενημερώσει για τα όρια που βάζουμε στα παιδιά μας και τον σχολικό εκφοβισμό: θέματα που ανησυχούν ιδιαιτέρως τους γονείς.
 


Παρασκευή, 22 Φεβρουαρίου 2013

Χαρούπι-"η σοκολάτα της Κρήτης"

Σήμερα γνωρίσαμε και γευτήκαμε τα χαρούπια...που πολλοί ούτε καν δεν τα γνωρίζουν.
Η ευκαιρία μας δόθηκε από το 2ο Νηπ/γείο Αγ.Μαρίνας που είχαν καλέσει μια ομάδα γυναικών από τον Δήμο Ηρακλείου να υλοποιήσουν πρόγραμμα σχετικά με το χαρούπι  και τα παράγωγά του και να δείξουν πως φτιάχνεται η  μερέντα από αυτά!
 Ήρθαμε σε πρώτη επαφή με το δέντρο την χαρουπιά όταν ένας παππούς μας έφερε κλαδιά της και χαρούπια στο σχολείο μας.Εξηγήσαμε στα παιδιά ότι παλιότερα τα παιδάκια τα έτρωγαν αντί για σοκολάτα και τους φάνηκε πολύ παράξενο.. ευκαιρία λοιπόν να τα δοκιμάσουμε!!
Σε μερικά άρεσε..σε άλλα όχι..όμως παρατηρήσαμε ότι μέσα είχε καρπούς και μάθαμε ότι από αυτούς αναπαράγεται το δέντρο ξανά!

Κάναμε και μερικές ασκησούλες στα μαθηματικά...μετρώντας τους σπόρους,αντιστοιχίζοντάς τους με τα χαρούπια και με τα παιδιά,κάναμε  ομαδοποιήσεις(μικρό ,μεγάλο..λεπτό χονδρό).
Γράψαμε την λέξη χαρούπι και μάθαμε για τα παράγωγά της...
Τα υπόλοιπα τα αφήσαμε να μας τα εξηγήσουν....
Μόλις μπήκαμε  στο άλλο Νηπ/γείο  μύριζε ...χαρούπι και σε μια γωνιά είδαμε όλα τα παράγωγά του(χαρουπόμελο,χαρουπάλευρο,μακαρόνια,παξιμάδι..)






Οι κυρίες μας εξήγησαν  αρκετά ...πριν να ξεκινήσουν να κατασκευάζουν την μερέντα..
Μας είπαν ότι το χαρούπι (ή αλλιώς ξυλοκέρατο), είναι ο καρπός της χαρουπιάς   που  είναι ένα αειθαλές δέντρο που ευδοκιμεί και στην χώρα μας.  Το χαρούπι μοιάζει με τους καρπούς της φασολιάς. 
Αυτή η «σοκολάτα» υποτίθεται ότι τάϊσε  τον  Ιωάννη τον  Βαπτιστή κατά την παραμονή του στην έρημο,  τον άσωτο υιό της Παλαιάς Διαθήκης όταν ήταν πεινασμένος και χωρίς χρήματα, αλλά και τα στρατεύματα του Μωάμεθ. Αυτό το φρούτο έσωσε τα παιδιά και βέβαια πολλούς ανθρώπους στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. 
Τα χαρούπια είναι μια απίστευτα πλούσια πηγή τροφής,είναι πλούσια σε ασβέστιο και  είναι γνωστά για τις φαρμακευτικές ιδιότητές του!



Μας έδειξαν το χαρουπάλευρο και μας έδωσαν να το δοκιμάσουμε...η γεύση του.. σαν κακάο!

Και ήρθε η ώρα για την μερέντα...η συνταγή:
  • τρεις κ.σ. χαρουπάλευρο
  • λίγο νερό
  • μια κουταλιά ταχίνι
  • 300γρ.μέλι
  • 2-3 κουταλιές χαρουπόμελο 

    Δεν ξετρελάθηκαν με την γεύση της αλλά  τα περισσότερα τουλάχιστον δοκίμασαν ....
     Μας έκαναν ένα πείραμα ... σε μια ζυγαριά έβαλαν τους καρπούς του χαρουπιού και μας έδειξαν ότι αν ήταν ίδιος αριθμός μπορούσε να ισορροπήσει... προσπάθησε να μας εξηγήσει ότι παλιότερα χρησιμοποιούσαν τους καρπούς στην ζυγαριά για να ζυγίζουν το χρυσάφι..επίσης οι καρποί είναι χρήσιμοι γιατί κατασκευάζονται οι ακτινογραφίες,τα φιλμ,οι φακοί επαφής και γενικώς ζελατίνες!!
     Μας έφτιαξαν και μουσικά όργανα...σε ρολό κουζίνας έβαλαν καρπούς και το έκλεισαν...το έκαναν μαράκες..

    Και ένας ανεμόμυλος χειροποίητος από τα παιδιά...δυο χαρούπια το ένα μέσα στο άλλο ....μοιάζει και με το γράμμα Τ...μας είπαν!

    Πολλά καινούρια πράγματα σήμερα....όμως τα ακούσαμε ευχάριστα γιατί ήταν πολύ ενδιαφέροντα!